I bildspelet ser du några lösningar på portar som öppnar åt olika håll vertikalt och horisontellt.
Dessa portar kan sitta på in/utsida och öppnas åt båda håll i fastigheten.
Vi kan även hjälpa till med brand/säkerhetsdörrar, butiksentréer, jalusier och snabbgående rullportar.
FU
Förebyggande service och underhåll av motordrivna portar är inte bara ett krav i Boverkets föreskrifter och allmänna råd om hissar och vissa andra motordrivna anordningar (BFS:2011:12 med ändringar). Undermålig service kan även innebära risker för användarna, olyckor samt driftstopp och reparationer, som kan medföra oförutsedda kostnader. Rent ekonomiskt är det alltid billigare att vid förebyggande service byta en komponent innan den gått sönder.
Vad har du för ansvar?
Det är fastighetsägarens eller bostadsrättsföreningens ansvar att den motordrivna porten fungerar och
uppfyller säkerhetskraven. Där ingår att den motordrivna porten vartannat år ska besiktigas av ett oberoende ackrediterat besiktningsföretag1. Om det görs väsentliga förändringar av portens konstruktion ska den även revisionsbesiktigas innan den får tas i bruk igen. Besiktningen befriar dig dock inte från ansvar. Det är du som har ansvaret för att den motordrivna porten hålls i gott skick och sköts på ett riktigt sätt. Föreskrifterna är mycket tydliga på den punkten. Skulle den motordrivna porten börja krångla, är det ditt ansvar att den stängs av, och du bär även ansvaret för om en olycka inträffar.
Vad har serviceföretaget för ansvar?
Serviceföretaget kan aldrig ta över ägaransvaret för porten. Det går dock bra att komma överens med
serviceföretaget om att de ansvarar för att den motordrivna porten får den service (tillsyn, skötsel och
underhåll) förskrifterna och säkerheten kräver. Du behöver därför välja ett serviceföretag som kan leva upp till ett sådant ansvar.
VP RP TSP SRP BP SG SSG SD SG LH VT LB